دفاع خانم سویل مسیبی، دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه پرستاری از پایان نامه خود

۲۶ شهریور ۱۴۰۴ | ۰۸:۲۶ کد : ۳۹۲۷۱ اخبار اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۴۵

بررسی دیسترس روانی خانواده بیماران و ارتباط آن با رضایتمندی از مراقبت و مهارت های ارتباطی پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل

در پژوهشی که در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش مراقبت های ویژه انجام شد، ارتباط معناداری بین دیسترس روانی خانواده بیماران  و با رضایتمندی از مراقبت و مهارت های ارتباطی پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل شناسایی شد.

خانم سویل مسیبی، دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه پرستاری ، از پایان نامه خود با عنوان " بررسی دیسترس روانی خانواده بیماران و ارتباط آن با رضایتمندی از مراقبت و مهارت های ارتباطی پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل سال 1402" دفاع کرد. این پژوهش با راهنمایی دکتر معصومه آقامحمدی مشاوره دکتر مهدی اجری خامسلو ، در تابستان1404 ارائه شد.

هدف اصلی این تحقیق، بررسی دیسترس روانی خانواده بیماران و ارتباط آن با رضایتمندی از مراقبت و مهارت های ارتباطی پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل بود. این مطالعه توصیفی-همبستگی بر روی 195 خانواده بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه  (به روش در دسترس) در شهراردبیل انجام شد

ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه دیسترس روانی کسلر و همکاران ، پرسشنامه رضایتمندی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه، پرسشنامه ارتباطات در مراقبت‌های بهداشتی گرمیگنی و همکاران بود. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS  26و با استفاده از روش های آماری توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.

نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار نمره دیسترس روانی خانواده ها در سطح شدید بود. همچنین، مهارت های ارتباطی پرستاران از دیدگاه اعضای خانواده در سطح نسبتا مطلوب و رضایتمندی از مراقبت های پرستاری نیز در سطح بالا برآورد شد. آزمون های آماری نشان دهنده ارتباط معنادار بین دیسترس روانی خانواده ها با مهارت های ارتباطی پرستاران، رضایتمندی از مراقبت های پرستاری و سطح تحصیلات خانواده بیماران بخش های مراقبت ویژه بود.

با توجه به این نتایج، پیشنهاد می‌شود مدیران پرستاری، با همکاری واحدهای آموزش مداوم و دانشکده‌های پرستاری، نسبت به طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت ارتقاء مهارت‌های ارتباطی و کیفیت خدمات پرستاری اقدام نمایند تا از این طریق، سطح دیسترس روانی خانواده های بیماران بستری کاهش یابد.

 

 

 

 

آخرین ویرایش۲۶ شهریور ۱۴۰۴

نظر شما :