دفاع نهایی از پایان نامه دانشجو تهمینه رحمت خواه

۱۶ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۲:۲۷ کد : ۳۲۰۲۵ اخبار
تعداد بازدید:۱۳۰

جلسه دفاع نهایی از پایان نامه دانشجو تهمینه رحمت خواه، دانشجوی کارشناسی ارشد اورژانس ورودی 1400 با عنوان " بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل" روز چهار شنبه، 19 اردیبهشت 1403 با حضور اساتید راهنما و مشاور، داوران و اعضای شورای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.

این پایان نامه به روش کمی و با رویکرد روانسنجی انجام شده است. دکتر سعید مهری به عنوان استاد راهنمای اول، دکتر رجب دشتی کلانتر استاد راهنمای دوم و دکتر نازیلا وثوقی و آقای علیرضا میرزایی به عنوان اساتید مشاور هدایت پایان نامه را به عهده داشتند.

دانشجوی ارشد پرستاری خانم تهمینه رحمت خواه در خصوص پایان نامه خود گفتند: دانشجویان پرستاری علاوه بر نشان دادن تکالیف آموزشی و نتایج یادگیری در کلاس درس و محیط بالینی، به فعالیت­هایی مانند: (آموزش بهداشت در جامعه و آموزش به بیماران بر بالین آنها) می­پردازند. بنابراین باید بر مهارت های گفتاری خود که منجر بر ارتباط موثر می­گردد، تسلط یابند تا بتوانند بدون ایجاد سوء تفاهم توسط مددجویان پذیرفته شوند.

هنگامی­که ارائه شفاهی به درستی آماده و اجرا شود، می‌تواند اطلاعات جدیدی را در اختیار شنوندگان قرار دهد و سبکهای فکری پیچیده را روشن و سازماندهی نماید. لذا سنجش و ارائه بازخورد صحیح با استفاده از مقیاسی معتبر مبنی بر جنبه های مهم با معیارهای ارزیابی ساختار یافته و عینی، می تواند راه مفیدی برای ارزیابی مطمئن و افزایش آگاهی دانشجویان از ماهیت ارائه­های مرتبط با رشته تحصیلی و در نهایت ارتقا مهارتهای مثمرثمر در تحویل یک ارائه­ شفاهی موفق باشد.

این مطالعه روش شناختی روی 274 دانشجوی پرستاری در حال تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجام شد. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی (OPES) از مراحل ترجمه،  روایی محتوایی، روایی صوری، روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی و برازش مدل سازه)، پایایی (همسانی درونی و آزمون-بازآزمون) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار22:SPSS  و 8.8LISREL  انجام گردید.

تحلیل عاملی تأییدی و برازش مدل سازه، مدل اصلی 3 بعدی OPES را تأیید کرد. نمره کل شاخص اعتبار محتوا 94/0، ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار875/0، در بعد دقت در محتوا 803/0، در بعد ارتباط موثر 774/0 و در بعد وضوح گفتار 734/0 و  ضریب همبستگی درو ن خوشه­ای ( آزمون- باز آزمون )  برای کل مقیاس 965/0 به دست آمد.

 نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه نسخه فارسی مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی با 15 آیتم  از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و می­تواند برای ارزیابی ارائه شفاهی موفق در بین دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین ویرایش۱۶ خرداد ۱۴۰۳

نظر شما :