دفاع نهایی از پایان نامه دانشجو تهمینه رحمت خواه
جلسه دفاع نهایی از پایان نامه دانشجو تهمینه رحمت خواه، دانشجوی کارشناسی ارشد اورژانس ورودی 1400 با عنوان " بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل" روز چهار شنبه، 19 اردیبهشت 1403 با حضور اساتید راهنما و مشاور، داوران و اعضای شورای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد.
این پایان نامه به روش کمی و با رویکرد روانسنجی انجام شده است. دکتر سعید مهری به عنوان استاد راهنمای اول، دکتر رجب دشتی کلانتر استاد راهنمای دوم و دکتر نازیلا وثوقی و آقای علیرضا میرزایی به عنوان اساتید مشاور هدایت پایان نامه را به عهده داشتند.
دانشجوی ارشد پرستاری خانم تهمینه رحمت خواه در خصوص پایان نامه خود گفتند: دانشجویان پرستاری علاوه بر نشان دادن تکالیف آموزشی و نتایج یادگیری در کلاس درس و محیط بالینی، به فعالیتهایی مانند: (آموزش بهداشت در جامعه و آموزش به بیماران بر بالین آنها) میپردازند. بنابراین باید بر مهارت های گفتاری خود که منجر بر ارتباط موثر میگردد، تسلط یابند تا بتوانند بدون ایجاد سوء تفاهم توسط مددجویان پذیرفته شوند.
هنگامیکه ارائه شفاهی به درستی آماده و اجرا شود، میتواند اطلاعات جدیدی را در اختیار شنوندگان قرار دهد و سبکهای فکری پیچیده را روشن و سازماندهی نماید. لذا سنجش و ارائه بازخورد صحیح با استفاده از مقیاسی معتبر مبنی بر جنبه های مهم با معیارهای ارزیابی ساختار یافته و عینی، می تواند راه مفیدی برای ارزیابی مطمئن و افزایش آگاهی دانشجویان از ماهیت ارائههای مرتبط با رشته تحصیلی و در نهایت ارتقا مهارتهای مثمرثمر در تحویل یک ارائه شفاهی موفق باشد.
این مطالعه روش شناختی روی 274 دانشجوی پرستاری در حال تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجام شد. برای بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی (OPES) از مراحل ترجمه، روایی محتوایی، روایی صوری، روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی و برازش مدل سازه)، پایایی (همسانی درونی و آزمون-بازآزمون) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار22:SPSS و 8.8LISREL انجام گردید.
تحلیل عاملی تأییدی و برازش مدل سازه، مدل اصلی 3 بعدی OPES را تأیید کرد. نمره کل شاخص اعتبار محتوا 94/0، ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار875/0، در بعد دقت در محتوا 803/0، در بعد ارتباط موثر 774/0 و در بعد وضوح گفتار 734/0 و ضریب همبستگی درو ن خوشهای ( آزمون- باز آزمون ) برای کل مقیاس 965/0 به دست آمد.
نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه نسخه فارسی مقیاس ارزیابی ارائه شفاهی با 15 آیتم از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و میتواند برای ارزیابی ارائه شفاهی موفق در بین دانشجویان پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.
نظر شما :