دفاع نهایی دانشجوخانم آزیتا یارمحمدی
عفونت پس از زایمان سومین علت مرگ و میر مادر به ویژه در کشورهای درحال توسعه است، آموزش عفونت پس از زایمان توسط دانشجویان مامایی که در آینده مسئولیت پیشگیری و اداره آن را بر عهده دارند امری ضروری است. شیوه تدریس و روشی که بتوان یادگیری این مهم را معنادار و با تاثیر و عمق بیشتری محقق نمود، از چالشهای مطرح سیستم آموزشی دردانشگاه ها می باشد .این مطالعه با هدف مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت.
مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی بر روی دانشجویان مامایی بود که با مشارکت 50 نفر از دانشجویان مامایی در سال۱۴۰۱ در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل انجام شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رضایت مندی 23 سوالی (سالاری و کرمی) وبرای بررسی آگاهی و یادگیری دانشجویان از آزمون15 سوالی محقق ساخته و بر گرفته از کتاب مدیریت عفونت پس از زایمان WHO استفاده شد.
نتایج نشان داد که آموزش عفونت پس از زایمان با روش نقشه مفهومی تاثیر بیشتری در رضایت و یادگیری دانشجویان مامایی دارد. لـذا به کارگیـری ایـن شـیوه آموزشـی در فراگیـران گـروه هـای آموزشـی توصیـه می شود.
نظر شما :