جلسه دفاع نهایی دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه سرکارخانم زینب سلیمانی تحت عنوان "بررسی تأثیر موسیقی سفید بر درد بیماران با اختلال هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه مغز و اعصاب مرکز آموزشی و درمانی فاطمی اردبیل"

۰۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۷۷۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۲۲۵
جلسه دفاع نهایی دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه سرکارخانم زینب سلیمانی تحت عنوان "بررسی تأثیر موسیقی سفید بر درد بیماران با اختلال هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه مغز و اعصاب مرکز آموزشی و درمانی فاطمی اردبیل" به استاد راهنمایی آقای دکتر مهدی اجری واستاد مشاوری آقای دکتر ناصر مظفری و داوری آقای دکتر حیدرزاده و خانم شهره مشفقی و خانم دکتر نسرین مهرنوش و نظارت ناظر تحصیلات تکمیلی آقای دکتر سعید مهری روز چهارشنبه ۳ آذر۱۴۰۰ ساعت ۱۱ به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و دعوت از مدعووین در سالن شهید دهقانی نیای دانشکده پرستاری و مامایی برگزار گردید.
جلسه دفاع نهایی دانشجوی کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه سرکارخانم زینب سلیمانی تحت عنوان "بررسی تأثیر موسیقی سفید بر درد بیماران با اختلال هوشیاری در بخش مراقبت های ویژه مغز و اعصاب مرکز آموزشی و درمانی فاطمی اردبیل"

عنوان :بررسی تأثیرموسیقی سفید بردرد بیماران با اختلال هوشیاری در بخش مراقبت ویژه مغز و اعصاب مرکز آموزشی درمانی فاطمی درسال1398

مقدمه و هدف : تحقیقات در زمینه کنترل درد بیماران غیر هوشیار می تواند به بهبود مراقبت بیماران بستری دربخش مراقبت‌های ویژه منتهی شود. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر موسیقی سفید بر درد بیماران با اختلال هوشیاری در بخش مراقبت ویژه مغزواعصاب انجام گرفت.

مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش کارآزمایی بالینی یک سوکور می باشد. تعداد 52 بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان فاطمی با فور اسکور 13-7 به روش نمونه گیری در دسترس با لحاظ سایر معیار های ورود، انتخاب شدند و به صورت تخصیص تصادفی، 26 بیمار در گروه کنترل و26 بیمار در گروه مداخله قرار گرفتند. برای تمامی بیماران گروه مداخله وکنترل نمره رفتاری درد با استفاده از ابزار BPS توسط کمک پژوهشگر و علایم حیاتی شامل فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک، فشار خون متوسط شریان، تعداد نبض، تعداد تنفس و اشباع اکسیژن خون شریانی) توسط پژوهشگر۱۰ دقیقه قبل از مداخله تکمیل می شد سپس برای گروه مداخله به مدت ۳۰ دقیقه موسیقی سفید با شدت 60  دسیبل با استفاده از هدفون مارک BHJBL در طی ۳ روز متوالی در ساعت 5:30-4 پخش و در هر سه روز شدت درد بیماران توسط کمک پژوهشگر و علایم حیاتی 10 دقیقه بعد از مداخله برای هر دو گروه توسط پژوهشگر تکمیل می شد. بیماران گروه کنترل در این مدت در تخت خود استراحت می کردند و هیچ مداخله ای روی آنها انجام نمی شد. در مجموع برای هر بیمار 6 چک لیست تکمیل می گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده های آمار توصیفی (فیشر و کای اسکوئر) و استنباطی( آنکووا، تی تست و اندازه گیری مکرر) و با استفاده نرم افزارSPSS 18 انجام گردید. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها: یافته این مطالعه نشان داد که میانگین نمره رفتاری درد طی سه روز 10 دقیقه قبل از مطالعه در گروه کنترل  08/1±15/5 در گروه مداخله  94/0±98/4 همچنین نمره رفتاری درد 30 دقیقه بعد مداخله در گروه کنترل  08/1±97/4 در گروه مداخله 74/0±16/4 بود. آنالیز داده صورت گرفته نشان داد که نمره رفتاری درد در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داشت (P<0.001). درآنالیز علایم حیاتی بین گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری دیده نشد.

بحث و نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان داد که موسیقی سفید می تواند باعث کاهش نمره رفتاری درد در بیماران غیر هوشیار بستری در بخش مراقبت ویژه جراحی مغز و اعصاب شود. بنابراین در صورت انجام مطالعات بیشتر در این زمینه می تواند از موسیقی سفید به عنوان یک مداخله ایمن در کنار سایر روش های مدیریت درد بیماران در بخش مراقبت ویژه جراحی مغز و اعصاب استفاده کرد.

آخرین ویرایش۰۵ آذر ۱۴۰۰

نظر شما :

-->