جلسه دفاع نهایی از پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه

۲۱ مهر ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۱ کد : ۳۳۷۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۷۵

جلسه دفاع نهایی از پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه

جلسه دفاع نهایی آقای آرمان علیزاده از پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ، با عنوانبررسی شیوع سندرم خستگی مزمن و عوامل خطر همراه آن در بیماران کووید 19 ترخیص شده از بیمارستان های اردبیل در سال 1401 " روز دوشنبه 2 مهر 1403 با حضور اساتید، دانشجویان، داوران و اعضای شورای پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی برگزار شد. این پایان نامه یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که با راهنمایی آقای دکتر محمد علی محمدی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجام گردید.

نتایج نشان داد شیوع سندرم خستگی مزمن پس از کووید 19 در بین نمونه های مورد مطالعه 6/12 درصد بود. همچنین شیوع خستگی مزمن با سابقه بیماری قبلی، سابقه مصرف دارو، سابقه مصرف مواد مخدر، سابقه مصرف داروهای آرامبخش و  جنس ارتباط معنی دار داشت.

علیزاده ضمن تشکر و قدردانی از زحمات و راهنمایی های استاد راهنما و داوران ، همه گیری کووید 19 را یک اورژانس بهداشت عمومی نگران کننده بین المللی در پاندمی دانستند که سلامتی و رفاه بسیاری از مردم جهان را متاثر کرد. ایشان بیان کردند خستگی یکی از علایم شایع و عوارض ابتلا به کووید 19 است که می تواند تا مدتها پس از ابتلا، در بیماران ادامه یابد. خستگی پس از کووید-19 با شیوع 6/12درصدی پس از بیماری حاد اولیه با کووید-19 یک مسئله مهم است. آگاهی و دانش درباره عوارض طولانی مدت کووید-19، علائم و نشانه های CFS/ME و تشخیص و درمان به موقع این مشکل میتواند هزینه های مراقبتهای بهداشتی را کاهش داده و در بازتوانی به بیماران مبتلا نقش موثری داشته باشد. بنابراین، با توجه به پیامدهای منفی قابل توجه ناشی از این سندرم، توصیه می شود سیاست گذاران سلامت با ایجاد برنامه هایی برای شرایط های بحرانی مثل پاندمی کوید زمینه حمایت های لازم را از بیماران مبتلا بعد از ترخیص را نیز برای کاهش اثرات سوئ بیماری مد نظر قرار دهند .

محققین و دانشجویان علاقمند می توانند برای دسترسی به نتایج کامل پایان نامه به کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل مراجعه نمایند.

عنوان پایان نامه: بررسی شیوع  سندرم خستگی مزمن و عوامل خطر همراه با آن در بیماران کووید-19  ترخیص شده از بیمارستان های شهر اردبیل در سال 1401

استاد راهنما: دکتر محمدعلی محمدی

اساتید مشاور: دکتر ناصر مظفری، دکتر بهروز دادخواه

دانشجو: آرمان علیزاده نصر آبادی

آخرین ویرایش۲۱ مهر ۱۴۰۳

نظر شما :

-->